Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Lundehusskolen
Mobil menu

KKFO på Lundehusskolen

Fakta om INstitutionen (KKFO)

KKFO-Fritidsinstitutionen er en institution under Lundehusskolen og Børne- og Ungdomsforvaltningen.

Vi har 240 børn i alderen 5-10 år fordelt på 5 huse.

Skrammellegepladsen (ca.64 børn)
Græshoppen (ca. 66 børn) 
Pomfritten (ca. 54 børn) 
Emdrup Søgård (ca. 70 børn)
Lunden ( kun til morgenåbning på skolen opgang F)

Disse 5 matrikler udgør fritidsinstitutionen ved Lundehusskolen. Institutionen er tilknyttet Lundehusskolen, hvor næsten alle børn går i skole. Vi har desuden 47 børn fra Københavns skole- og idrætsakademiet og fra Bjørns internationale skole.

Udover at KKFO-Fritidsinstitutionen har 5 matrikler, ligger matriklerne også i stor fysisk afstand fra hinanden. De bygningsmæssige kapaciteter er også meget forskellige, der er både nye og gamle bygninger.

Hvert hus har en eller flere børnegrupper tilknyttet alt efter hvad de fysiske rammer tillader.

Vi arbejder efter en integreret tankegang.

Alle husene er delt op i pædagogiske stuer/”rum” som f.eks. - værksteder - fællesrum/alrum - legeplads - legerum/stuerne, sal eller tumle rum og musik rum. 

Alle husene arbejder med ”åben plan” struktur, hvilket betyder, at børnene må gå ind på de stuer de har lyst til, og deltage i de aktiviteter de har lyst til - under personalets rammesætning naturligvis.

Billede af KKFO
børnemiljø I KKFO

I KKFO er der taget hensyn til den forholdsvise store aldersspredning vi har (5-10 år). Her er mulighed for leg/beskæftigelse i flere niveauer (gulvplads, høje og lave borde samt sofaer og ”pude-områder”).

Alle huse arbejder med forskellige lege zoner, så vi kan tilbyde en så varieret form for pædagogisk tilbud som muligt, tilpasset den børnegruppe som vi har.

Desuden er der til alle rum knyttet dels faste funktioner, men indretningen er alle steder fleksibel og rummer mulighed for kreative aktiviteter og anden brug af rummet fx emneuger. Dette er et bevidst pædagogisk valg. Det giver os mange muligheder, som vi benytter os meget af.

Alle rum skal kunne indeholde mange forskellige funktioner, det giver fleksibilitet og låser ikke fast i en bestemt funktion eller pædagogisk aktivitet.

Billedeaf KKFO
Åbnings tider

På skoledage har fritidsinstitutionen åbent fra kl.13.30-17.30.

Ferier og skolefridage: kl.6.30-17.30.

Morgenåbning.                                                                              

Morgenåbning er for Alle børn som er indmeldt på Lundehusskolen til og med 3.klasse kan komme i morgenåbningen.

Morgenåbningen er fysisk placeret på Lunden (opgang F), som ligger på Lundehusskolen.

Morgenåbningen åbner kl.6.15 og børnene går i skole kl.7.50.

Der bliver serveret morgenmad i form af te, brød, mælk, gryn og grød. Børnene vælger selv. Ud over morgenmad er der også muligheder for forskellige aktiviteter.

I skoleferier er der morgenåbent i de huse der er åbnet i den pågældende ferie.

Ferielukning

Da der ikke er nær så mange børn i ferieperioderne, vil kun enkelte af husene holde åbent.

Det vil skifte mellem husene/afdelinger.

Det kunne se således ud:

Efterårsferie: (afd.: skrammellegepladsen)
Juleferie: (afd.: pomfritten)
Vinterferie (afd.: Emdrup Søgård)
Påske (afd.: Pomfritten)
Sommerferie (afd.:  Græshoppen i 4 uger) 

Det er vores Forældreråd og skole skolebestyrelse, som fastsætter hvilke huse der skal være lukket hvornår, men under hensyntagen til personalets, ledelsens og forældres ønsker herom.

Hvilket hus der holdes åbent, informeres forældrene om tidligst muligt.

Af hensyn til arrangementer i ferieperioderne skal børnene være på institutionen senest kl.10.00, medmindre forældrene har aftalt andet med personalet.

Billede af KKFO
Vores fritidspædagogiske tilgang

Når barnet er på fritidsinstitutionen, drejer det sig om barnets fritid.

Vi har stort fokus på ikke at forlænge skoledagen med skolerelateret aktiviteter. I fritidsinstitutionen er aktiviteterne frivillige og barnet bestemmer stort set om det ”selv finder på”, deltager i aktiviteter eller om det bare har lyst til at slappe lidt af.

Personalet har naturligvis øje for det enkelte barns behov og motiverer til deltagelse. Enkelte gange skal alle børn deltage – i fx udsmykning.

Vi forsøger at skabe gode rammer for børnenes egen leg, men også at inspirere og introducere nyt. Herunder at støtte børn der har behov, for at kunne navigere i vores forpligtende fællesskab. Med ”forpligtende fællesskab” mener vi, at alle har et vist ansvar for sig selv og fællesskabet.

Fritidsinstitutionen skal tilbyde en vifte af aktiviteter og tilbud, hvor målet er at skabe oplevelser, gode relationer, sammenhold, udvikling af medbestemmelse samt selvhjulpenhed.

Børnegruppens alder spreder sig fra 5- 10 år og aktiviteterne tager naturligvis udgangspunkt i at alle tilgodeses. Der vil være forskel på hvornår og hvordan de forskellige huse laver aktiviteterne. I hvert hus har man frihed til at lave de aktiviteter og arrangementer, man mener er relevante i forhold til den børnegruppe, der er i det pågældende hus. •

Alle aktiviteter skal tage udgangspunkt i KBH Kommunes pædagogiske mål for fritidsinstitutioner/KKFO. • Hvert hus laver en aktivitetsplan/årshjul med aktiviteter og arrangementer i huset samt fælles aktiviteter på tværs af husene.

 
Pædagogisk personale i skolen og i børnehaverne

Ud over timer i KKFOen, har de fleste medarbejder opgaver uden for huset (afhængigt at ansættelsesgrad). Det er afgørende for medarbejderens arbejdsorganisering.

Personale som Linje-pædagoger: -har dobbelt ansættelse - med 18 timer i skolen og 19 i fritidsinstitutionen.

Vores Linje pædagogerne indgår også i teamopdelingen på KKFO. Dette er med til at styrke samarbejdet med skolen og er med til at styrke enkelte klassers trivsel.

Opgaver som Linje -pædagog er bl.a.

• Være tilknyttet skolens linjer (basket, byrum, musik/teater, udeliv, selvforsvar ) samt trivselstimer
• medvirke til at etablere det gode læringsmiljø – i klassen og i fritidsinstitutionen
• arbejde med det enkelte barn, børnegrupper og klassen
• medvirke til den gode overgang fra undervisning til fritid
• være et bindeled mellem skolen og fritidstilbuddet i forhold til forældre og lærerne.

Personale i ”Stærkt samarbejde” - deltager et ugentligt timeantal i det daglige skolearbejde. Den enkelte pædagog er tilknyttet en årgang og aftaler med årgangsteamet hvordan timerne bruges bedst til gavn for årgangen. Fx klassens trivsel, specialpædagogiske opgaver samt ture og projekter. –

Personale i børnehaverne – arbejder med relationer til børnene for at lette overgangen til fritidshjemmet i maj måned. Herunder skoleparathed, robusthed, selvhjulpenhed samt sprogstimulering (de ti understøttende sprogstrategier). Fx dialogisk læsning, ture og projekter på fritidshjemmene.

Billede af KKFO
Maj Børn og opstart i KKFO:                                                                     

Vores ”Majbørns” -teamet i de enkle følger børnene tæt i de første tre måneder frem til skolestart i August.

Personalet er erfarne, engagerede og dygtige pædagoger og pædagogmedhjælper , der arbejder sammen om at sikre børnene den bedste mulige start fra børnehave til KKFO/fritidsinstitution til skole.

Børnene skal blive fortrolige og trygge ved skolens rytme, de fysiske rammer i KKFO/fritidsinstitution, skole og de nye voksne omkring dem.

Derfor har vores maj-team særlig fokus på at skabe tryghed og genkendelighed.

Hvad kan I som forældre gøre for at klæde børnene på til at tage springet fra børnehave til KKFO/fritidsinstitution og skole, så starten bliver en succes for alle?

I kan hjælpe jeres barn til at være selvhjulpen.

Vi vægter et godt forældresamarbejde højt, og vi ønsker at være så tæt på jer i hverdagen som muligt.

Det vil være et fast maj-pædagogteam, som sender informationsskrivelser på AULA om, hvad børnene har lavet, og hvad der skal ske i løbet af ugen.

Her vil I også kunne kontakte maj-pædagogerne, hvis I har brug for at tale om jeres barn.Der vil ligeledes være en fast maj-pædagog/medarbejder hver morgen kl. 7 og én til lukketid, som I selvfølgelig også kan tale med.

Vi har en forventning om, at jeres barn har tilegnet sig de grundlæggende motoriske, sproglige, personlige og sociale forudsætninger.

En dag ville kunne se således ud.

Daglig grundstruktur i majbørn perioden (maj til Juli)

 

Kl. 6.30            Åbner fritten. Vi tegner, spiller og hygger. Vi tilbyder morgenmad mellem kl. 7.00 og kl. 7.45 bestående af fx cornflakes, havregryn, knækkebrød, mælk eller vand.

Kl. 8.00:         Møder der 1 voksne ind pr. gruppe. Vi tegner, spiller og hygger.

Kl. 9:25            Her vil vi at alle børn er ankommet og klar til dagen.

Kl. 9.30:           Samling, hvad skal vi lave i dag og hvorfor? Piktogrammer. Efterfulgt af 10’er mad.

Kl. 10.00:         De pædagogisk Aktiviteten går i gang.

Kl. 11.30:         Frokost og eventuelt med højtlæsning/lyttebånd.

Kl. 12.15:         Der vælges 2 børn der rydder op sammen med en voksen, alle får lov at prøve på skift. Alle andre leger ude på legepladsen.

Kl. 12.45:         Vi er alle udenfor på legepladsen.

kl. 13.45:         Vi samles og kigger på eftermiddagsaktiviteterne. Vi spiser et lille eftermiddagsmåltid fx knækkebrød eller frugt. Piktogrammer

Kl. 14.00:         Eftermiddagsaktiviteterne begynder. Vi går i gang med spil, aktivitet eller fri leg.

Kl. 14.15           Opsamling på madpakker .

Kl. 16:00          Lukker aktiviteterne i værkstederne. Vi spiller, leger, læser bog og hygger eller går udenfor på legepladsen/Inde.

Kl. 17.30:          Fritten lukker og børnene skal være hentet.

 

Kontrakt oplysninger

 

KKFO leder:  37824@kk.dk

Telefon til KKFO: 35 30 23 70 .

Vores afdelinger / Huse.

Græshoppen: 35 30 23 70 tryk 1
Skrammellegepladsen: 35 30 23 70 tryk 2
Pomfritten: 35 30 23 70 Tryk 3
Emdrup Søgård  35 30 23 70 tryk  4
KKFO Leder   35 30 23 70 tryk 5

 

 

Dokumenter

Forslag til forældreråds møder i 2021

Shape Created with Sketch.