Lundehusskolen

Café Lundehus

Lundehusskolen har vi en snack/madcafé som er en forbyggende og social indsats for vores elever i udskolingen 7. -9. årgang

Fra 7 klassetrin får mange af vores elever tilladelse til at forlade skolens matrikel i pauserne, vi ønsker dog som skole, at vores elever vælger at blive på skolen, for at understøtte fællesskabet og elevernes sociale trivsel og udvikling.

Vi har derfor siden 2016 arbejdet på dette pilotprojekt, i samarbejde med EAT, Børn & Ungeforvaltningen, Fødevarebanken og skolens inklusionspædagog. Vi kan i dag glæde os over at mange af vores udskolingselever vælge at blive på skolen og benytte Lundehuscaféens tilbud.

8. klassetrin får man muligheden for at søge “job” i caféen, og ca. 15 elever er med til at drive caféen alle ugens dage. For de elever som passer caféen, er der en god læring i hygiejne, økonomi, madspild og service, som er en kompetence, de kan trække på senere i deres liv.

Udover at vores elever kan købe et lille måltid eller en snack, til max 10 kr, har caféen også andre aktiviteter, f.eks. spil og udendørs aktiviteter, som forvaltes af eleverne selv.

I Café Lundehus har vi plads til alle, derfor er caféen en nonprofit indsats, som giver alle elever mulighed for at være en del af denne ordning. Vores mål er at eleverne får nogle positive oplevelser med sund kost og oplever glæden ved et socialt måltid.