Præsentation af Lundehuset

VELKOMMEN TIL LUNDEHUSET

SPECIALKLASSERÆKKEN PÅ LUNDEHUSSKOLEN

HVEM VI ESpecialklasserækken er beliggende på Lundehusskolen, med dets egen afdeling og afskærmede udeareal. Tilbuddet er normeret til 90 elever og spænder fra 0.-9. klassetrin for børn og unge med gennemgribende udviklingsforstyrrelser og specifikke indlæringsvanskeligheder. Børnene har alle sociale og kommunikative udfordringer og er normaltbegavede. Deres særlige forudsætninger indebærer typisk diagnoser indenfor autismespektret, ADHD og andre opmærksomhedsudfordringer, en høj grad af impulsivitet, sanseforstyrrelser og angstrelaterede problematikker.

Tilbuddet er organiseret i en grundskole 0.-5.kl. og en overbygning 6.-9 kl. i 11 basisgrupper. Grupperne i grundskolen er sammensat med mulighed for aldersintegration med typisk to årgange, hvilket i højere grad giver mulighed for at tilgodese elevernes læringsmæssige forudsætninger, deres faglige og sociale funktionsniveauer og personlige behov ift. læringsmiljøer. I overbygningen er grupperne opdelte i rene årgange. Personalet følger sin basisgruppe fra 0.-5 og fra 6.-9., så eleverne i princippet kun oplever et skift i løbet af deres skolegang. Nogle gange bliver det nødvendigt med justering i grupper, pga. nyplacerede elever o.lign.

Til hver gruppe er der knytte et team af lærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere der har deres primære timer i egen gruppe. Grupperne er derudover sammensat i nogle storteam med nabogrupper, hvor der kan arbejdes med holddeling, fælles læringsforløb, ressourcedækning. På den måde får elever og voksne i to grupper, et bedre kendskab til hinanden, som giver større fleksibilitet og tryghed ved dækning af fravær. Gruppernes størrelse varierer fra mellem typisk 6-10 elever. Der er også mulighed for at arbejde med flexhold, der sammensættes ud fra særlige interesser eller tilgange til læring.

DEN FAGLIGE TILGANG På skolen tager vi udgangspunkt i Fælles Mål udviklet af Undervisningsministeriet. Målet er, at barnet afslutter sit skoleforløb med Folkeskolens Afgangsprøver i de fag, hvor eleven kan opfylde de faglige krav. Hvor dette ikke er realistisk, laves der en alternativ evaluering resulterende i en beskrivelse af barnets faglige kompetencer. Vi vægter fagene dansk og matematik højt i den daglige undervisning. Både disse fag og den øvrige undervisning tilrettelægges ud fra viden om, hvilke hensyn, vi skal tage i forhold til børn med sociale og kommunikative opmærksomhedsforstyrrelser. Undervisningen gennemføres i en kobling mellem individuelt tilpasset undervisning, undervisning i hol og fælles undervisning. Der arbejdes med koblinger mellem leg, bevægelse og læring, samt mellem skole og fritidsrelaterede aktiviteter. Vores placering på en almindelig folkeskole giver mulighed for, at en elev kan følge den almindelige undervisning i et enkelt eller flere fag i kortere eller længere perioder. Sådanne tiltag koordineres mellem med forældre og almendelen.

TILPASNING TIL DIBARN Vores tilgang til børnene i specialtilbuddet tager udgangspunkt i det enkelte barn særlige forudsætninger, med beskrivelse af læringsmål i en individuel elevplan. Lærere og pædagoger samarbejder om fastlæggelse af både faglige og sociale mål tilpasset det enkelte barns behov og færdigheder. Børnene selv inddrages også i deres egne faglige og sociale læringsmål, gennem løbende læringssamtaler med gruppens pædagogiske personale. Vores pædagogiske tilgange, læringsmiljø og indsatser generelt supporteres af en psykolog, tale-høre konsulent og ergoterapeut. Derudover har Lundehuset sin egen læringskonsulent med psykologfaglig baggrund der fungerer som Lundehusets faglige leder og som yder faglig sparring og supervision til medarbejderne. I vil som forældre kunne møde disse personer i forbindelse med de netværksmøder I deltager på. Vi har en anerkendende tilgang til eleverne og deres læring, hvor vi anvender Low Arousal og et ressourceorienteret syn med afsæt i børnenes kompetencer og oplevelser af succes. Vi arbejder med et stort fokus på sammenhængen mellem trivsel og faglig deltagelse, i den måde vi kravtilpasser børnenes deltagelse og indhold.

HELHED I HVERDAGEN Til specialklasserækken er tilknyttet en fritidsordning der deler lokaler og er tæt integreret med skoledelen. Alle pædagoger er ansat til både at understøtte skoledelen og være i fritidsdelen, hvor de arbejder tæt sammen med lærerne om både de faglige og sociale mål. På den måde oplever børnene dagen som en sammenhængende helhed, hvor der er en rød tråd mellem indsatserne.

Fritidsdelen har særligt fokus på at udvikle elevernes sociale færdigheder og styrke deres forudsætninger for at deltage i både sociale og faglige fællesskaber.

UDVIKLING AF SOCIALE FÆRDIGHEDER En del af målsætningen for skolens specialtilbud er at skabe mulighed for, at det enkelte barn kan begå sig i fællesskaber og sociale sammenhænge. I fastlagte lektioner arbejdes der både individuelt og i mindre grupper med at opbygge børnenes sociale færdigheder. Eleverne lærer at håndtere følelser og at interagere med andre, så de på sigt bedre kan navigere i større fællesskaber. Arbejdet med børnenes muligheder for at indgå i inkluderende fællesskaber, omhandler således også sociale sammenhænge, som eksempelvis leg i frikvarterer. Det kan både være med udgangspunkt i fællesskaber indenfor specialklasserækken som med andre børn på Lundehusskolen. Disse indsatser sættes i gang efter en vurdering af hvad der giver mening for det enkelte barn sammen med forældrene.